Atât pentru angajați, cât și pentru angajatori, această perioadă de criză a venit într-un moment neașteptat în care afacerile din țară mergeau din ce în ce mai bine și antreprenorii aveau noi idei de business, fiind una dintre cele mai productive perioade din punct de vedere economic. Față de o criză pur financiară, în situația actuală lucrurile sunt mai grave din cauza faptului că ne luptăm cu toții cu un adversar nevăzut, care afectează aproape toate afacerile, mici și mari.

Cele mai multe întrebări, la ora actuală, vin din partea managerilor care nu știu cum să facă să-și păstreze personalul, dar și din partea angajaților care trăiesc în incertitudine.
Fiind un subiect atât de fierbinte și de actualitate, ne-am gândit să prezentăm o serie de modalităţi prin care angajaţii ar putea fi păstraţi în câmpul muncii, chiar şi pe timp de criză.

1. Munca la domiciliu. Este poate cel mai popular mod de lucru, care funcționa inclusiv înainte de această perioadă. În acest mod, se poate lucra de oriunde cu un calculator și conexiune la internet, la un program de lucru stabilit de către angajator. Bineînțeles că această metodă nu poate fi aplicată pentru orice domeniu de activitate, dar în prezent sunt multe companii care aleg această modalitate pentru a-și păstra angajații.

2. Șomajul tehnic. Este soluția propusă de guvern, aplicabilă anumitor categorii de salariați, statul acoperind de la Buget parțial (75%) salariul brut al angajatului, pentru o anumită perioadă de timp.

3. Concediul fără plată. Acesta este acordat doar la cerere, iar angajatul nu primește în această perioadă salariul negociat prin contractul individual de muncă. Totuși, nu este cea mai bună decizie deoarece, dacă acest tip de concediu se prelungește mai mult de trei luni, angajatul va fi scos din sistemul de asigurări de sănătate, pentru că în această perioadă nu se fac plățile cotizațiilor aferente.

4. Concediul de odihnă. În perioada concediului de odihnă, angajatul primeşte o indemnizaţie de concediu ce nu poate fi mai mică decât salariul de bază. Dacă angajatorul reușește să-și redreseze activitatea după finalizarea concediului de odihnă, lucrurile pot reintra într-un normal funcțional, cu mențiunea că până la finalul anului în curs angajatul nu va mai avea dreptul la altă vacanță.

5. Reducerea normei de lucru. Angajatorii pot reduce activitatea în această perioadă, însă salariul se va recalcula în funcție de numărul de ore lucrate efectiv într-o lună. Este o soluție de compromis prin care angajați și angajatori, cu sacrificii de ambele părți, se suțin reciproc pentru a trece de perioada critică.

6. Reducerea programului de muncă de la 5, la 4 zile. Poate fi o propunere care să vină din partea angajatorului. Cum timpul de lucru se reduce, la fel se întâmplă şi cu salariul care se diminuează corespunzător. Dar, la fel ca și soluția anterioară, permite depășirea crizei astfel încât business-ul să poată exista mai departe.

Pentru a face față acestor vremuri dificile din punct de vedere economic, companiile trebuie să găsească metode prin care să se mențină active pentru a putea ieși încet-încet din criză. Acest lucru este posibil numai dacă își păstrează angajații calificați, adică acea resursă atât de importantă pentru companiei în materie de know-how și menținere a calității. Angajații sunt cheia întregului proces, de aceea, trebuie să căutăm și să aplicăm soluții win-win, pentru ca toate părțile să aibă de câștigat.
Puțin probabil să trecem peste prezenta criză fără nicio urmă, la momentul actual cel mai important aspect fiind reprezentat de utilizarea tuturor instrumentelor care pot contribui real la o redresare cât mai eficientă și mai rapidă a economiei la nivel global, dar și al businessului nostru în particular. Spor la treabă, că va fi nevoie! 😉