Dezvoltarea accelerată din ultimii ani a domeniului privat autohton, prezența în peisajul românesc a cât mai multe firme din străinătate, care au optat pentru mână de lucru mai ieftină, plecarea în număr mare a tinerilor peste hotare, pentru a beneficia de avantaje profesionale și alt nivel de salarizare, toate acestea au dus, în mod cumulat, la accentuarea crizei forței de muncă din țara noastră. Astfel, majoritatea companiilor, indiferent de vechimea lor sau de mărime, sunt nevoite să găsească noi și cât mai creative metode de motivare a angajaților performanți, pentru a rămâne, în continuare, în echipele existente.

Ca om de afaceri, este posibil să fii tentat să te gândești că retribuția financiară competitivă este soluția. Însă, în condițiile în care oferta locurilor de muncă depășește nivelul cererii, doar un salariu atractiv s-ar putea să nu-ți asigure menținerea echipei pe care ți-o dorești. În articolul de astăzi, venim în ajutorul antreprenorilor cu idei și sfaturi pe care le poți aplica la tine, în companie, pentru a-ți fideliza angajații existenți și a atrage, ulterior, noi membri în cadrul echipei.

1. Apreciază-ți personalul. Este important pentru orice angajat să știe că ești mulțumit de parcursul său în companie, de munca pe care o depune și contribuția pe care o aduce, alături de ceilalți. Îi poți scrie feedbackul tău într-un email, o poți face to face sau în cadrul unei întâlniri periodice, cu întreaga echipă. Cu siguranță va conta mult, fiind mai motivat să se implice și în viitor.

2. Fii corect. Nimănui nu-i place să lucreze într-un mediu bazat pe favoruri și antipatii, în care avansările și bonusurile sunt decise doar în funcție de gradul de rudenie sau relația cu șeful. Deci, nu promova și nu tolera astfel de obișnuințe, dacă-ți dorești o echipă motivată și un colectiv consolidat.

3. Fii un mentor pentru echipă. Nu păstra experiența ta, doar pentru tine, dăruiește-o cu drag și celorlalți, astfel încât fiecare dintre ei să reușească să te depășească. Și nu vorbim, aici, doar de experiența în domeniul tău de activitate, ci și de cea personală. Cu toții, înainte de a fi angajați sau antreprenori, suntem mai întâi oameni.

spatiu de birouri

4. Mediul de lucru chiar contează. Angajații tăi petrec minim 8 ore zilnic, în același mediu. Este important ca spațiul în care lucrează să fie, în primul rând, ordonat, curat și aerisit pentru a spori productivitatea și creativitatea oamenilor. De asemenea, atmosfera de ansamblu este responsabilă de starea de bine nu doar a angajaților, ci inclusiv a clienților care beneficiază de un mediu plăcut, estetic, întreținut și primitor. O zonă de relaxare, delimitată de zona de lucru, pentru deconectare în momentele de pauză, ar prinde bine oricăruia dintre noi. Chiar și ție!

5. Posibilitatea de a se dezvolta profesional. Conferințe, training-uri pe diferite tematici, workshop-uri, team-buildinguri și activități de consolidare a echipei, întâlniri periodice unu la unu, toate acestea contribuie la dezvoltarea lor profesională, îi provoacă să-și mențină curiozitatea și interesul la locul de muncă, în special pe angajații cu vechime, care se pot simți, la un moment dat, demotivați și rutinați.

6. Echilibrul între viața profesională și cea personală. Este un aspect foarte căutat de către angajați. Dacă ai posibilitatea, prin natura activității desfășurate, oferă-le un program flexibil sau oportunitatea de a lucra câteva zile pe lună, de acasă. Uneori, domeniul de activitate impune prin el însuși un anumit program mai rigid, pentru a putea satisface cerințele și nevoile clienților. Posibilitatea de a-și lua concediu atunci când își doresc, nu într-o anumită perioadă impusă de firmă, respectarea zilelor libere naționale, înțelegerea față de anumite perioade din viața oricui, cu evenimente fericite sau triste, care-l solicită pe angajat în privat, toate acestea pot fi suficiente motive pentru care echipa să se bucure de un mediu de lucru empatic.

7. Plătește-ți angajații după merite. Teoretic, în orice firmă, creșterile salariale au loc după anumite reguli, conform unor grile prestabilite în funcție de încasări, performanțe individuale și de echipă etc. Atunci când, într-o lună, se înregistrează performanțe excepționale, punctual, poți oferi un bonus angajatului sau echipei care a generat aceste rezultate. Să nu uiți, de asemenea, de cadourile de ziua fiecărei persoane din firmă, de Crăciun, Paște etc., putând să le diferențiezi cuantumul în funcție de evoluția angajatului, rezultate sau vechime. Tu decizi ce anume vrei să motivezi, prin această practică, uneori fidelizarea personalului, alteori îmbunătățirea performanțelor acestuia. Indiferent de metoda pe care o vei adopta, rezultatele la nivel de echipă se vor vedea în timp, influențând și evoluția întregii afaceri.

8. Oferă-le posibilitatea de a avansa în cadrul firmei. De multe ori, antreprenorii ajung în situația în care motivarea financiară a angajaților nu mai este suficientă, având nevoie și de alți factori importanți, care să-i determine pe aceștia să rămână fideli companiei. Plecând de la nevoile de bază ale speciei umane, cu toții vrem să ne simțim nu doar apreciați, ci și de folos, prin ceea ce facem. Oferă angajaților valoroși posibilitatea de a avansa în cadrul propriei echipe, simțindu-se astfel răsplătiți pentru efortul depus și valorizați, totodată. Această practică îi va face și pe ceilalți membri să-și dorească, într-o zi, să devină coordonatori, șefi de departament, directori regionali etc., menținând constant o stare de competiție benefică, între ei. Atenție, însă, în paralel să încurajezi, mereu, și spiritul de echipă, nu doar cel individual.

După cum am văzut în articolul de astăzi, există suficiente metode, în afară de cele financiare, prin care să vă puteți motiva și fideliza angajații, în cadrul firmelor voastre. Măiestria unui adevărat lider constă în abilitatea de a folosi cele mai potrivite metode pentru fiecare om, în parte, și pentru toți, laolaltă, astfel încât să creeze armonie, în cadrul aceleiași echipe. Așa cum fiecare dintre noi este unic, la fel și fiecare afacere are unicitatea ei, implicit și particularități unice ale echipei care o formează. Cu răbdare, bunăvoință, înțelepciune și curaj, poți deveni un șef, nu doar respectat, ci și iubit de oamenii lui. Îți urăm succes! Nu uita, suntem alături de tine, pentru orice întrebări și nelămuriri.