Niciun sportiv care vrea să obțină performanțe în direcția aleasă nu pleacă pe acest drum fără să știe, de la început, că va avea nevoie de extrem de multă pregătire și trebuie să se antreneze foarte serios, pentru tot ce va urma. Va fi greu, uneori va cădea, posibil să se accidenteze, va pierde unele concursuri, va trăi și înfrângeri, atunci când miza vor fi doar premiile, dar se va ridica, se va vindeca, va recupera, muncind mai mult, mai eficient, fiind conștient și de punctele slabe, și de atuurile lui în teren, va câștiga atunci când va iubi sportul mai mult decât victoria și, dincolo de toate, va fi un om fericit în tot acest carusel de emoții și trăiri.

Din păcate, în lumea antreprenoriatului nu există la fel de multă claritate ca în sport, iar cei care-și doresc să facă performanță în acest domeniu vast și complex nu sunt la fel de conștienți de ceea ce implică drumul ales de ei. De-a lungul vieții am avut ocazia să vedem prea multe situații în care o pregătire prealabilă, o documentare cât de modică și un plan, făcut măcar în linii mari, ar fi putut evita falimentul, dar nu au fost făcute în timp util. În special tinerii viitori antreprenori ar trebui să fie mult mai deschiși spre obținerea de informații și antrenarea unor abilități vitale în acest domeniu, mai ales că, în prezent, sunt disponibile atât de multe posibilități de învățare, cursuri, traininguri sau programe de mentorat.

scari

Am pregătit, în ajutorul celor interesați, o listă minim enumerativă a pașilor pe care ar fi recomandat ca orice antreprenor, aflat la început de drum, să-i parcurgă înainte de a-și deschide propria firmă.

1. Să se informeze despre categoriile de persoane juridice, prin care și-ar putea exercita activitatea și asupra reglementărilor fiscale sub incidența cărora se regăsește fiecare dintre ele, pentru a putea decide care este cea mai potrivită variantă pentru el.

2. Să-și însușească un minim de cunoștințe de contabilitate, fiscalitate și legislație, necesare pentru desfășurarea unei activități comerciale.

3. Să urmeze un curs de educație financiară și antreprenorială sau să se informeze singur citind cărți de profil și căutând articole, interviuri cu oameni de afaceri, materiale video etc. în mediul online.

4. Să-și dezvolte abilități manageriale (de planificare, coordonare, organizare, implementare, supervizare), de care va avea nevoie în etapa de construire a businessului, dar și în cea de dezvoltare.

5. Să se documenteze despre domeniul de activitate al viitoarei afaceri, aprofundând anumite aspecte legate de piața forței de muncă, specializări necesare, nivel de salarizare etc., sau de aparatura și dotările indispensabile desfășurării activității.

planificare program

6. Să analizeze concurența din domeniul de interes, nivelul prețurilor practicate pe piață, puncte forte și puncte slabe, precum și să configureze profilul clientului țintă, căruia i se va adresa prin serviciile și produsele oferite.

7. Să analizeze canalele de promovare care se pretează la direcția lui de business, instrumentele necesare în acest sens etc.

8. Să realizeze un prim plan de afaceri, în care să se regăsească, la nivel orientativ, investițiile obligatorii pornirii acestui business, cheltuielile lunare necesare desfășurării activității în bune condiții din momentul deschiderii, valoarea minimă a încasărilor pentru a-și asigura plata cheltuielilor lunare, așa cum sunt calculate în evidențele contabile (inclusiv rata lunară de amortizare a investiției sau de recuperare a creditării inițiale).

9. Să se informeze despre potențialii colaboratori, de care va avea nevoie la momentul inițial sau pe tot parcursul desfășurării activității comerciale (firme de contabilitate, medicina muncii și situații de urgență, de pază, agenții de marketing și consultanță antreprenorială, de design și amenajări interioare etc.)

10. Să-și antreneze calmul și răbdarea, să dobândească abilități de gestionare a emoțiilor, să-și dezvolte capacitatea de comunicare.

 

Pașii enumerați mai sus sunt prezentați în linii mari și reprezintă etapele obligatorii în pregătirea necesară pentru abordarea matură și asumată a vieții de viitor antreprenor. Când este momentul propice să fie urmate recomandările făcute de noi? Acum, în clipa în care citiți acest articol și știți că aveți o idee de afacere pe care vreți s-o dezvoltați. Acum, dacă sunteți studenți la facultăți de profil, ceea ce înseamnă că mediul de afaceri este deja drumul ales pe mai departe. Acum, dacă aveți deja un start-up și sunteți la începutul construirii businessului și deja v-ați confruntat cu realitatea și provocările ei. Și în orice moment al vieții când realizați că aveți nevoie de mai multe informații și abilități pentru a înțelege principiile de funcționare a lumii în care trăim. Antreprenori sau nu, oricum ne vom confrunta, cu toții, cu momente în care materiile de studiu din anii de școală nu ne mai pot oferi răspunsuri la situațiile pe care le avem de gestionat în fiecare zi.  Succes! 😉