Aparent, nicio legătură. În realitate, enorm de multe aspecte similare sau chiar identice. Analiza oricărui business și strategia construirii lui nu sunt cele mai clare și palpabile activități pe care le avem de întreprins, astfel încât este, cumva, de înțeles de ce acești pași nu sunt respectați mereu, atunci când tinerii antreprenori pleacă pe acest drum. Într-o excursie la munte, majoritatea dintre noi a fost, măcar o dată în viață, pregătirile, traseul parcurs, peripețiile existând concret, undeva în amintirile noastre. Acesta este motivul pentru care am ales să descifrăm necunoscutul antreprenoriatului la început de drum cu ajutorul experienței reale a unei ascensiuni montane.

Care sunt pașii pe care îi efectuăm pentru pregătirea excursiei?
 1. Alegerea destinației finale/stabilirea obiectului montan de atins

Întotdeauna când vrem să plecăm într-o excursie, fără o direcție de drum clar stabilită, rămânem pe loc. Prin urmare, pentru orice plecare concretă sau imaginară, avem nevoie să ne stabilim un obiectiv geografic în concordanță cu dorințele și expectanțele noastre de la această călătorie.

destinatie

2. Stabilirea perioadei aproximative alocate excursiei

Următorul pas este stabilirea unei perioade a anului în care vrem să plecăm în excursie și, în funcție de destinație, distanță, dificultate, vom stabili și un număr orientativ de zile necesare realizării acestui obiectiv.

 3. Analiza condițiilor meteo-climaterice din perioada aleasă, a condițiilor de drum etc.

Este foarte important să se știe în ce anotimp va avea loc plecarea, funcție doar de acest detaliu, întreaga strategie putând suferi modificări majore de la o perioadă la alta. Ploile torențiale, furtunile cu descărcări electrice, ninsorile abundente, viscolul sunt factori de care, dacă nu se ține seama, nu doar atingerea obiectivului, ci și viețile noastre vor fi puse în pericol.

 4. Stabilirea traseului de urmat pentru atingerea obiectivului ales

Nu doar în viață, ci și pe harta geografică, un obiectiv poate fi atins parcurgând trasee diferite, implicit confruntându-ne cu provocări și dificultăți diferite pe fiecare dintre ele. În funcție de drumul pe care stabilim să-l urmăm, va trebui să identificăm și potențialele momente în care vom avea nevoie de un plan concret pentru a putea continua.

 5. Analiza resurselor necesare realizării acestui proiect în condițiile și la termenele stabilite

Știind unde vrem să ajungem, cât timp avem la dispoziție, condițiile meteo din perioada aleasă, traseul de urmat și nivelul de dificultate pe care-l implică, putem să stabilim din ce în ce mai concret lista resurselor necesare pentru îndeplinirea acestui obiectiv propus. Indiferent că este vorba despre resurse financiare, de timp, umane sau logistice. Acum este momentul să fim foarte sinceri cu noi și să nu ne furăm singuri căciula. Altfel, ne va durea capul mai târziu. 😉

 6. Strategia efectuării ascensiunii montane, ținând cont de analiza deja efectuată

Având deja toate datele de mai sus, din acest moment se poate face o strategie concretă, pe etape foarte clar stabilite, atât temporal, cât și logistic, pentru fiecare pas care va trebui urmat din acest moment și până la încheierea excursiei. Fără acest plan foarte realist, riscăm să ne accidentăm, să rămânem fără mâncare, apă sau alte echipamente necesare pe traseu și chiar să fim nevoiți să abandonăm fără să ne atingem obiectivul propus. Dezamăgitor, nu?

 7. Stabilirea echipajului care va pleca în excursie și a rolului fiecăruia pentru îndeplinirea obiectivului, pe fiecare etapă a ascensiunii

La punctul destinat stabilirii resurselor necesare, am amintit și de componenta umană. Nimic nu putem face complet singuri și puterea noastră va crește odată cu puterea întreg echipajului. Motiv pentru care, este recomandat să plecăm întotdeauna însoțiți de oameni cu abilități diferite care, împreună să se completeze și să se susțină în vederea realizării acestui țel. În acest scop, este necesară stabilirea rolului fiecăruia, în funcție de nevoile echipei, dar și de veleitățile fiecăruia.

 8. Antrenament și pregătiri

Până se dă startul plecării pe traseul stabilit, toți membrii echipajului trebuie să-și analizeze punctele forte, dar și cele mai slabe. Rolul acestei evaluări este antrenarea corectă a tuturor, pentru ceea ce vor avea de parcurs în curând, astfel încât să fie pregătiți pentru situațiile neprevăzute, inerente în orice călătorie. De asemenea, funcție de planul stabilit,până la momentul startului se va avea în vedere efectuarea tuturor pregătirilor necesare finalizării ascensiunii montane cu succes.

 9. Monitorizarea implementării strategiei stabilite

Să nu uităm că, pentru atingerea oricărui obiectiv, este obligatorie monitorizarea implementării tuturor pașilor stabiliți până la momentul excursiei, dar și pe parcursul acesteia, până la revenirea acasă. În acest sens, o persoană responsabilă cu acest lucru este soluția salvatoare.

Care sunt etapele echivalente în startul unui business?
 1. Alegerea domeniului de activitate/stabilirea direcției de business dorite

Fiecare viitor antreprenor își va alege domeniul în care vrea să pornească un business funcție de pregătirea lui profesională sau de cererea existentă în piață și potențialul de dezvoltare al domeniului. În ambele cazuri, se impune efectuarea unei analize atât a domeniilor în care antreprenorii au expertiză, pentru a vedea dacă există cerere, dar și a tuturor elementelor de care ar fi nevoie suplimentar, în situația alegerii unei direcții de business necunoscute viitorului om de afaceri. Abia după acest moment, ne putem decide în ce direcție vrem să mergem, conștienți de ceea ce poate fi prevăzut cu informațiile analizate la acest pas.

 2. Stabilirea momentului în care se dorește lansarea afacerii

Startul în orice business se decide și în funcție de condițiile exterioare, spre exemplu, legătura cu un eveniment anual, de mare anvergură, sezonul propice domeniului de activitate ales, vacanțele școlare și concediile părinților, dinamica vieții cotidiene etc. Neatenția la aceste aspecte legate de coordonare în privința lansării brandului ne poate costa chiar viitorul acestuia, fie printr-o dezvoltare mai greoaie, fie chiar prin imposibilitatea menținerii lui pe piață.

 3. Analiza pieții domeniului ales, a cererii și a ofertei, concurența din piață etc.

Odată stabilite domeniul și momentul lansării, pertinent este ca pasul următor să se îndrepte spre analiza mai aprofundată a ceea ce va urma să facem. Care sunt atuurile și slăbiciunile businessului nostru în comparație cu ceea ce există, deja, pe piață, cine sunt cumpărătorii noștri, ce-și doresc clienții țintă și o mulțime de alte întrebări la care, acum, a venit timpul să le căutăm cele mai bune răspunsuri.

 4. Stabilirea unui plan de afaceri pentru evidențierea etapelor necesare construirii businessului

Cum nici în lumea concretă, nu ne putem apuca de construit o clădire fără un proiect detaliat, fără studii și analize ale proiectului, nici în ceea ce privește startul unei afaceri nu putem face lucrurile haotic. Astfel încât, acum e momentul realizării planului de afaceri, în baza căruia să ne atingem obiectivul. Fiecare etapă va fi analizată minuțios astfel încât toate, împreună, să concure la același discernământ fericit: lansarea businessului în condițiile și la termenul propus.

 5. Analiza resurselor necesare realizării acestui proiect în condițiile și la termenele dorite

Ca în orice proiect în care vrem să ne implicăm, înțelept este să știm, încă de la început, ce resurse solicită și dacă, real, ni le putem asuma. În acest scop, este vital să parcurgem acum acest pas, înainte de a fi, deja, prea târziu.

6. Strategia implementării etapelor stabilite, ținând cont și de analiza deja efectuată

Planul construirii afacerii este deja realizat, etapele stabilite, resursele analizate… Ce ne mai trebuie în acest moment? Să vedem cum facem ca tot ceea ce ne-am propus și am planificat să ajungă să fie și implementat. O strategie clară cu structuri de implementare stabilite concret va ajuta ca dorința noastră să devină realitate.

echipa

 7. Stabilirea echipei și a rolului fiecărui membru în îndeplinirea obiectivului, pe fiecare etapă a construirii afacerii

Cine se va ocupa de ce, în construire afacerii noastre? Este vital ca în acest proiect complex să nu ne aruncăm singuri. Oricât de bine credem că ne pricepem în domeniul de activitate ales sau în sfera afacerilor, nu vom reuși să acoperim, doar noi, diversitatea problemelor care vor fi de rezolvat și a pașilor de implementat. Chiar dacă, inițial, plecăm la drum cu o echipă mai mică, este vital să știm ce nevoi umane vor apărea pe parcurs, în ce stadii de dezvoltare și pe ce direcții. Odată făcut planul și referitor la evoluția resursei umane în businessul nostru, vom ști exact ce roluri și până când le vom avea de suplinit noi înșine.

 8. Antrenament și pregătiri

Pe toată perioada construirii efective a afacerii pe care vrem s-o lansăm, pregătirile și antrenarea abilităților pentru ceea ce va urma sunt o etapă foarte importantă, deseori omisă prin diminuarea importanței ei strategice, dar cu efecte devastatoare, ulterior.

 9. Monitorizarea implementării strategiei stabilite

Ultimul, dar nicidecum cel din urmă, punct al acestei analize comparative se referă la stabilirea structurii care să asigure monitorizarea tuturor pașilor implementați, a întârzierilor și cauzelor acestora, precum și provocările apărute și măsurile luate pentru depășirea lor. Fără acest instrument, bunul mers al planului de afaceri, făcut inițial, poate suferi perturbări majore, până la imposibilitatea finalizării lui cu succes.

timp

Acestea fiind spuse, tot ce ne mai rămâne acum este să vă urăm tuturor, excursioniști pe munte sau aventurieri în lumea afacerilor, multă răbdare, claritate, perseverență și tărie de caracter. Drum bun! Să ajungeți cu bine acolo unde v-ați propus!