Într-unul dintre articolele noastre anterioare, am prezentat principalele motive pentru care merită să începi propriul business, dar nu am spus nimic despre greșelile pe care un antreprenor la început de drum, cu o afacere mică, le poate face din neștiință, încăpățânare sau dintr-o combinație a celor două. Indiferent de motive, aceste greșeli chiar există. În cadrul articolului de astăzi, ți le vom prezenta pe cele mai comune, pentru ca tu, viitor antreprenor, să știi de la bun început la ce să fii atent și cum să te ferești de ele.

carte

Orice afacere aflată la început vine la pachet cu un set nou de responsabilități, pe care nu ai avut unde să le întâlnești anterior. Chiar dacă ai asimilat cunoștințe multiple și ai citit deja toate lucrările de educație antreprenorială, management sau leadership ale celor mai celebri autori, sunt situații în care răspunsurile nu se găsesc în manual, ci în viața reală. Fără să ceri ajutor de specialitate, bazându-te doar pe teorie și perseverență, poți ajunge într-o zi într-un moment, nu tocmai plăcut, acela de a recunoaște că nu mai ai bani pentru plata facturilor curente, deci afacerea ta nu merge în direcția dorită. Și nici măcar nu știi ce ai greșit sau cum să îndrepți situația existentă.

De cele mai multe ori, motivul pentru care firmele mici, abia înființate, întâmpină probleme și ajung în situații de colaps financiar nu este generat de fonduri inițiale insuficiente, ci, în majoritatea cazurilor, este urmarea unor greșeli de conducere. Lipsa organizării activității și a planificării operațiunilor, din timp, duce la apariția unor cheltuieli nejustificate, mai mari decât încasările, și, implicit, la probleme de cash-flow, care cumulate și cu alte greșeli de management pot duce chiar la faliment.

Haideți să vedem, împreună, cele mai grave greșeli pe care le poate face un proaspăt antreprenor!

 1. Vrei să ai câștiguri mari peste noapte. Mulți antreprenori tineri cred că vor recupera, peste noapte, tot ceea ce au investit în afacerea lor, neștiind că este nevoie uneori de 3 – 5 ani pentru acest lucru, în funcție de mărimea investiției inițiale. Aceleași speranțe ireale sunt și legat de profituri. O afacere cu o evoluție normală ar trebui ca, după primul an, să-și poată susține singură toate cheltuielile lunare, urmând ca, abia din al doilea sau chiar al treilea an, să înregistreze profit. Întrebarea este ce faci cu el? Îl distribui imediat, sub formă de dividende, sau îl păstrezi în firmă, pentru următoarele investiții necesare în evoluția afacerii? Deci, muncă și răbdare, pentru ca, odată cu creșterea businessului, să beneficiezi și tu de creșterea veniturilor proprii.

bani

2. Nu-ți cunoști produsul și competiția. O analiză superficială a produselor pe care le comercializezi sau a serviciilor prestate, dar și a concurenței existente în domeniul tău de activitate, te poate face să crezi că nu e nimic de îmbunătățit la afacerea ta. Și, într-o zi, ai să rămâi fără clienți. Cu cât îți cunoști mai îndeaproape cei mai importanți concurenți de pe piață și afli ce greșeli au făcut ei sau cum au ajuns lideri, de exemplu, cu atât mai mult le poți urma exemplul, învățând de la cei mai buni.

 3. Investești prea mult. Am auzit, de-a lungul timpului, păreri conform cărora dacă bagi mulți bani, de la început, într-o afacere, nu are cum să nu meargă. Din păcate, această “regulă” nu funcționează de la sine, provocând mai multă dezamăgire, decât euforie, ulterior. Nu cumpăra lucruri inutile, de care nu ai nevoie la început de afacere, până când nu ai ajuns la încasări lunare care să-ți acopere cheltuielile, semn că din acest punct afacerea ta începe să învețe să fie pe picioarele ei. Este important să-ți știi prioritățile și să gestionezi resursele înțelept și cu simț de răspundere.

marketing online

4. Nu ai o strategie potrivită de promovare. Să-ți deschizi o afacere fără să gândești un plan de promovare, pe motiv că ești la început și nu câștigi suficienți bani, este la fel de lipsit de sens ca atunci când ți-ai opri ceasul, ca să economisești timp. N-o spunem noi, ci un celebru om de afaceri, Henry Ford. Marketingul online este la îndemâna oricărui tip de business, dar nu la îndemâna oricui. Chiar dacă pare că toți ne pricepem la Facebook, tu fii înțelept și apelează la o firmă care să-ți poată gândi o strategie de promovare adaptată strategiei de business, atât ca pași de implementat în corelație cu politica ta de dezvoltare, cât și din punct de vedere financiar, eșalonând investițiile pe perioade și etape.

5. Nu ai ales angajații potriviți. Fie din dorința de a face economii, fie din lipsa experienței, uneori poți cădea în capcana angajării unor persoane slab pregătite sau subcalificate posturilor pe care vrei să-i aduci în firma ta. În general, soluția cea mai înțeleaptă este ca, de la început, să ai în echipă măcar un profesionist, chiar dacă salariul lui va fi mai mare decât al celorlalți, care să se ocupe de instruirea angajaților mai tineri și fără prea multă experiență. În timp, odată cu evoluția activității, toți angajații vor deveni mai buni în ceea ce fac, sub atenta îndrumare a coordonatorului lor. Astfel, cheltuielile salariale vor crește treptat, în mod firesc, odată cu creșterea afacerii și, implicit, a veniturilor.

angajat

Ca tânăr proprietar de business te vei confrunta cu multe obstacole pe parcursul dezvoltării afacerii tale. Și nu trebuie să te sperie acest lucru. Pregătit din timp pentru fiecare etapă și provocările aferente ei, le vei depăși pas cu pas, acumulând experiența fără de care nimeni nu se poate numi “om de afaceri”. Sperăm că acest articol îți este de folos și te va ajuta în găsirea celui mai bun drum către succes. Nu uita! Consilierul nostru îți poate fi alături încă de la primii pași!